Polecamy

Nasza forma po porodzie

2014-06-18

Jak szybko możemy wrócić do prawidłowej formy po porodzie? To pytanie nurtuje matki, kiedy maleństwo zasypia na chwilę po karmieniu. Cóż, kobiety przez dziewięć miesięcy ciąży najczęściej tyją 11-13 kg. Są też jednak takie, które zdecydowanie ten przedział wagowy przekraczają.

 

Duża część pań z łatwością wraca do dawnej figury, zwłaszcza jeśli przez dłuższy czas karmią dziecko piersią. Inne z nas, niestety, muszą naprawdę walczyć o zgubienie każdego grama.

Nie należy rozpoczynać radykalnych diet od razu po porodzie. W pierwszym okresie życia naszego maleństwa, gdy karmimy je piersią, musimy dostarczać mu pokarm bogaty we wszystkie wartości odżywcze.

 

Warto zaplanować sobie swój własny, indywidualny harmonogram powrotu do formy po ciąży.

 

Ponadto po porodzie każda kobieta potrzebuje wzmocnić się i nabrać sił oraz energii. Zajmowanie się nowym, cudownym ootomkiem pochłania dużo energii, często kobiety zrzucają nadmierne kilogramy w sporów naturalny. Nie wszystkie panie mają jednak to szczęście.

Pierwsze ćwiczenia można zacząć wykonywać już na drugi dzień po porodzie, a w przypadku cięcia cesarskiego – tydzień po nim. Należy oczywiście pamiętać, że ciało kobiety, która niedawno urodziła dziecko, zazwyczaj nie jest jeszcze gotowe do forsownych ćwiczeń.

 

Wiele naszych mięśni po porodzie jest osłabionych, część przykurczonych. Zbyt wyczerpujące ćwiczenia mogą być wręcz niebezpieczne i doprowadzić do krwawienia czy nietrzymania moczu. Dlatego też pierwsza gimnastyka powinna przede wszystkim obejmować delikatne ćwiczenia Kegla oraz mięśni stóp.

 

Trzeci tydzień po porodzie to dobry czas na rozpoczęcie niewyczerpujących mięśni brzucha. Najlepsze są tradycyjne brzuszki, nożyce albo po prostu spinanie mięśni brzucha podczas wydechu. Nic na siłę, spokojnie zwiększamy ilość wykonywanych ćwiczeń z dnia na dzień. Bez forsowania się!

 

Zazwyczaj już po okresie połogu (a więc po upływie 6 tygodni od porodu) organizm kobiety wraca do stanu sprzed ciąży. Pozwalamy więc sobie na rozpoczęcie bardziej zaawansowanych ćwiczeń.

 

Najczęściej polecane są w tym momencie takie aktywności, jak spacerowanie i pływanie. Pływać możemy jednak dopiero, kiedy wygoi się rana krocza lub cięcia cesarskiego.
 

Polecamy