Polecamy

Czy w ciąży trzeba jeść za dwoje?

2014-04-07

Ile powinna przytyć kobieta ciężarna? Zdrowy przyrost masy ciała w czasie ciąży powinien mieścić się w przedziale 12 – 18 kg. Przy tym u pań z niedowagą limit ten wzrasta o 2 dodatkowe kg.

 

Natomiast kobiety z nadwagą nie powinny przekroczyć poziomu 7 – 11 kg podczas całej ciąży. Czy, aby zyskać ten dodatkowy ciężar należy jednak jeść za dwoje?


W pewnym sensie, jeśli chodzi o wartość odżywczą posiłków, kobieta powinna jeść za dwoje. Niemniej wskazanie to nie dotyczy ilości spożywanych pokarmów. Kobiety jedzące zbyt dużo zyskują nadmierną masę.


Zbyt duża waga w czasie ciąży zwiększa ryzyko cukrzycy ciążowej, bóle pleców, wysokie ciśnienie krwi. Rośnie także ryzyko cesarskiego cięcia, ponieważ dziecko będzie prawdopodobnie bardzo duże.


I odwrotnie, zyskanie zbyt małej wagi w czasie ciąży również stanowi problem.  Może prowadzić do niskiej wagi urodzeniowej, przedwczesnego porodu, a nawet deficytów rozwojowych, w tym trudności w uczeniu się i przewlekłych problemów zdrowotnych w przyszłości.


Zyskanie 12 – 18 kg to dla kobiety całkiem sporo. Jednak ten przyrost masy będzie w części wynikać ze zwiększonej ilości płynów w organizmie, powiększonych piersi i macicy oraz rosnącego dziecka i łożyska.

 

W czasie ciąży jeść za dwoje, czy dla dwojga?

 

 

Tylko niektóre z nabytych kg pozostaną po porodzie. O ile natomiast należy zwiększyć podaż kalorii w czasie ciąży?


Pierwszy trymestr ciąży jest trudny dla wielu kobiet z powodu porannych mdłości. Niektóre kobiety tracą wówczas trochę wagi. Nie stanowi to jednak problemu dla rozwijającego się płodu.


Na tym etapie rozwoju dziecko jest wielkości ziarna i potrzebuje niewiele kalorii. Więc w tym momencie należy odżywiać się normalnie, aczkolwiek zdrowo. Zapotrzebowanie dorosłej kobiety wynosi około 2000 kalorii dziennie.


Pod koniec drugiego trymestru dziecko waży około 1000 g. Na tym etapie kobieta powinna spożywać o około 300 kalorii dziennie więcej niż przed zajściem w ciążę. 300 kalorii to mniej więcej tyle, ile ma kotlet z piersi kurczaka, pączek z lukrem czy 100 g musli z owocami.


Kolejny wzrost podaży kalorii następuje w trzecim trymestrze. W tym okresie kobiety powinny spożywać o 500 kalorii więcej niż zwykle. Należy przy tym pamiętać, że to nie ilość jedzenia jest w czasie ciąży najważniejsza, ale jego jakość.

 

Zobacz: O odżywianiu mamy i dziecka

Polecamy